Utan ”kapitalet”, ingen vänsterpropaganda – Politism räddat igen

Hade det inte varit för en mediejätte och två fackförbund så hade vänsterpropagandisterna på Politism inte haft någon plattform. Ingen vanlig människa vill ju betala för dem.

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 kr. 

Man kan tycka vad man vill men pengar är en mätare på framgång i dagens värld. Jag skulle själv gärna se att detta förändras till del, så att andra värden blir mer intressanta. En vacker dag, kanske. Men nu är det som det är och med ekonomin som värdemätare är det tydligt att vänsterpropaganda säljer allt sämre.

Vänstersajten Politism gick back med över tre och en halv miljon år 2015 och aningen mer året innan det. 2016 lyckades de förbruka mer än sitt eget aktiekapital, vilket brukar betyda konkurs. Men inte för Politism. De är nämligen taltrattar för vänstern i Sverige och har därför pengastinna finansiärer i ryggen.

Det är nämligen så det är att vara vänster… Finansiärerna har uppenbarligen inga problem med att lönekostnaderna till deras två anställda, Eric Rosén och Margret Atladottir, uppgick till 1 638 000 kronor under 2016. Det är inte dåligt för att skriva bloggtexter.

Som jämförelse kan vi konstatera att Politisms lönekostnader vida överstiger Motgifts totala omsättning. För att vara kapitalets attackhundar (vilket vänstern anklagar oss nationella att vara) har vi dåligt med kapital.

Hur kan då Politism fortsätta med sin verksamhet? Nu, väl inne i 2017 har aktiekapitalet återställts och verksamheten kan fortsätta. Alla pengar var borta (och mer därtill), nu är skattkistan full igen och de två anställda behöver inte oroa sig för löneutbetalningar.

Politism ägs av av fackförbunden Kommunal och LO, tillsammans med mediejätten Schibsted. De två sistnämnda äger tillsammans också Aftonbladet. Aftonbladet är Sveriges största aktör för online-nyheter och det var med buller och bång som de lanserade Politism (samt bidrar med trafik till sajten).

Därifrån kommer pengarna som år ut och år in täcker upp för brakförlusterna. Förluster som beror på att inte särskilt många är intresserade av den gallimatias som torgförs av sajten. Det är Kommunals och LO:s medlemmar som betalar för Roséns och Katla (ursäkta) Atladottirs höga löner (och vad mer de nu spenderar pengar på i bolaget).

Politism lanserades som en motåtgärd mot de ”högerextrema” krafterna i Sverige och Rosén menade att ”de goda krafterna måste erbjuda ett alternativ”. Det verkar dock vara så illa att inte så många uppskattar detta alternativ.

Så uppslukade av sin egen godhet var de när det hela sattes igång att de trodde de skulle kunna genera pengar. Här från Dagens Media 2013:

”Förhoppningen är samtidigt att sajten ska generera intäkter.

– Det här är ett Aftonbladetprojekt och kvartalskapitalismens hårda regler gäller, säger Karin Pettersson.

Margret Atladottir:

– På en annonsmarknad där annonsörerna vill ta ställning blir det allt viktigare att nå ut med rätt budskap till rätt personer. Vi tror mer på målgruppssälj och vi vet att vår målgrupp är en väldigt intressant grupp för många typer av annonsörer. Så det är snarare så vi kommer arbeta till skillnad från Aftonbladet som använder sin massiva räckvidd.”

Som unikt försäljningsargument läste sedan Rosén upp projektets paroll som på sant vänstermanér lyder:

”Vi låter fler röster höras genom att låta färre komma till tal.”

Nu gäller dock inte kvartalskapitalismens hårda regler, verkar det som, och tanken på att Politism ska bära sig själv (med Aftonbladet i ryggen) har man nog gett upp. Istället pumpar man in pengar för att hålla liket levande.

Jag skulle kunna tycka synd om LO:s och Kommunals medlemmar… men eftersom de är medlemmar i dessa fackförbund av fri vilja så gör jag det inte, inte alls faktiskt.

Det vi ska ta med oss angående Politism är följande: trots enorm uppbackning lyckas man inte. Aftonbladet lyckades inte driva trafiken och inte heller Nyheter365 (som man anlitade för att få större intäkter) lyckades. Hade det inte varit för att starka finansiärer är beredda att skjuta till kapital eftersom de anser det vara viktigt att driva den agenda som Politism driver, så hade det hela havererat för länge sedan.

Vidare kan vi konstatera att medan Sveriges fiender finansieras av eliten, så finansieras den nationella alternativmedian av vanliga svenskar. Och medan det går sämre för dem så går det hela tiden lite bättre för oss!

Summa summarum: vänsterfloskler säljer inte – vindarna vänder i Sverige!

Om skribenten

Magnus Söderman

Magnus Söderman

En etnisk svensk man som befinner sig mitt i livet; opinionsbildare, författare och radiopratare på Motgift.

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Senaste filmklipp