Veckans affärer sprider falsk nyhet om sociala medier

Feministiskt Initiativ är det största partiet på sociala medier utropar Veckans affärer. Det stämmer, visar en granskning, i alla fall i Turkiet. I Sverige är Sverigedemokraterna mycket större än Fi.

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 kr. 

Bonnierägda Veckans affärer publicerade igår en artikel om att Feministiskt Initiativ är störst bland alla partier inom sociala medier. Nyheten baseras på uppgifter som Fi själva publicerade förra veckan. Tidigare har Fi uppmärksammats då de haft många köpta följare, det vill säga falska följare. De falska följarna togs då bort från Facebook men tycks nu ha återkommit.

En granskning som Björn Björkqvist publicerat på Facebook visar att Sverigedemokraterna har flest svenska följare. Feministiskt Initiativ är däremot störst när det kommer till följare från länder som Turkiet, Colombia och Peru.

Veckans affärer intervjuar ledande företrädare för Feministiskt Initiativ som får berätta om sin framgångssaga. Däremot ställs ingen fråga om varför partiet är så populärt i Turkiet. Inte heller talar man med Sverigedemokraterna. Det tycks vara ett aktivt arbete för att slippa ha sönder en bra story.

Feministiskt Initiativs följare fördelat på länder:

Sverigedemokraternas följare fördelat på länder:

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Senaste filmklipp