Kors i taket – kors på Facebook

I skrivande stund har Facebookgruppen Mitt Kors/My Cross 4 053 medlemmar. Grundidén är enkel. Häng ditt kors runt halsen, ta en bild och posta på sidan. Så för att visa solidaritet med kristna som mördats, exempelvis den katolska prästen i Frankrike härom veckan. Men... sedan då?

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 kr. 

I skrivande stund har Facebookgruppen Mitt Kors/My Cross 4 053 medlemmar. Grundidén är enkel. Häng ditt kors runt halsen, ta en bild och posta på sidan. Så för att visa solidaritet med kristna som mördats, exempelvis den katolska prästen i Frankrike här om veckan. Men… sedan då?

Jag har inget emot att man postar bilder på kors och krucifix (även om krucifixen inte tilltalar mig då jag finner symboliken knepig) på Facebook. Martin Luther menade (och det håller säkert katoliker och ortodoxa med om) att korset i sig själv håller Djävulen stången. Och visst är det så att korset som arketyp bär något kraftfullt inom sig (även om det är osäkert vilken form “korset” som Kristus dog på hade) vare sig man är troende eller inte.

I princip är jag därför för att man visar upp det.

Dock skulle jag uppskatta om de kristna (oavsett sekttillhörighet) också tog mod till sig och började använda det kors som man funnit i de romerska katakomberna (till vilka de första kristna tog sin tillflykt); samma kors återfinns på runstenar i Norden samt från Storbritannien och på många andra platser.

T.v. Runsten från Måby, Uppsala län. T.h. The Bell Shrine of St. Patrick.
T.v. Runsten från Måby, Uppsala län. T.h. The Bell Shrine of St. Patrick.

Detta kommer dock inte ske. Dels eftersom de flesta kristna är okunniga om sin egen historia och dels, så klart, på grund av att nationalsocialisterna (vilka såg sig som kristenhetens förkämpar) använde just det korset. Somliga hävdar till och med att Hitler fick idén från den katolska kyrka där han själv var korgosse som liten (mycket riktigt pryder två hakkors ingången till nämnda kyrka).

Men det hade varit roligt om “korsfararna” på Facebook tog mod till sig och började använda det kors som de första kristna såg som en symbol för tron. Jag undrar hur Svenska kyrkans kommunikations­chef, Gunnar Sjöberg, som tyckte att det vanliga korset var “uppviglande“, skulle reagera…

Åter till “korståget” på Facebook. Det är utan tvekan positivt, men jag är rädd för att det kommer spela ungefär lika stor roll som de där flaggorna folk lägger över sin profilbild för att visa sympati. Kommer dessa “kristna” att göra något mer än att posta en bild på sitt kors? Kommer de engagera sig och resa sig mot hur Svenska kyrkan degenererar… eller katolska kyrkan… eller valfri flyktingkramande frikyrka?

Antagligen inte. På Facebookgruppens sida kan man läsa om själva uppropets mål och syfte:

“Korset är hoppets, kärlekens och nådens tecken, ett tyst motstånd mot mörker och våld.”

“Tyst motstånd” alltså. Jo, det tysta motståndet kommer ju säkert att förändra något. Kristus själv hade ju en annan idé vilken han klargör i Matteus 10:27 då han säger:

“Vad jag säger er i mörkret, det skall ni säga i dagsljuset, och vad jag viskar i ert öra, det skall ni ropa ut från taken.”

Så mycket för “tyst motstånd”. Och medan jag ändå håller på så tittar vi på hur Kristus själv agerade när han fann månglare i templet:

“I templet stötte han på dem som sålde oxar och får och duvor och dem som satt där och växlade pengar. Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: Bort med allt det här! Gör inte min faders hus till en saluhall.”

Självfallet hävdar dagens ljumma “kristna” att detta inte ska tas ordagrant. Det är ju bekvämare med ett “tyst motstånd” än vad det är med piskor och spikklubbor!

Men man ska ha förtröstan. Varje litet steg i rätt riktning är ett steg framåt. På sikt kanske vi ser en renässans av den maskulina kristna tro som var ryggraden för den svenska stormaktstiden, som stärkte boerna under deras vedermödor i Sydafrika och som uttrycktes av miljontals soldater som på sina bältesspännen hade tre trösterika ord, vilka också varit valspråk för Gustav Adolf den store: Gott Mit Uns.

Vi kan hoppas i alla fall!

Om skribenten

Magnus Söderman

Magnus Söderman

En etnisk svensk man som befinner sig mitt i livet; opinionsbildare, författare och radiopratare på Motgift.

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Senaste filmklipp