Artikel Kultur

Den dystopiska framtiden är här – Fahrenheit 451

Boken Fahrenheit 451 av Ray Bradbury och filmatiseringen gjord av François Truffaut är två ständigt relevanta samhällskritiska verk om man betraktar samtiden. Det som var dystopiska fantasier förr är verklighet idag.

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Kortinformation
Denna betalningen sker med SSL-kryptering och ingen data lagras på våra servrar

Donation Total: 10,00 kr. 

Boken Fahrenheit 451 av Ray Bradbury och filmatiseringen gjord av François Truffaut är två ständigt relevanta samhällskritiska verk om man betraktar samtiden. Det som var dystopiska fantasier förr är verklighet idag.

Fahrenheit 451 publicerades 1953 av amerikanen och svenskättlingen Ray Bradbury och filmen med samma namn, regisserad av François Truffaut, släpptes 1966. Handlingen utspelar sig i en framtida totalitär dystopisk statsbildning där böcker är förbjudet eftersom de framkallar känslor hos människor som får oss att tänka och utveckla egna fristående resonemang.

Historien kretsar kring huvudpersonen Guy Montag som jobbar som brandman. Men i Bradburys ironiska framtidsscenario jobbar inte brandmän längre med att släcka bränder, utan deras primära uppgift är att beslagta och bränna litteratur som folk i hemlighet sparat, samt gripa lagbrytarna. Den traditionella brandkår som vi tänker på är sedan länge obsolet eftersom alla hus är brandsäkra. Brandskyddsenheten som Montag och de andra brandmännen jobbar för har namnet ”451” eftersom det är vid den temperaturen (mätt i fahrenheit) som papper självantänds.

Utryckning med uppdrag att bränna böcker.
Utryckning med uppdrag att bränna böcker.

Filmversionen inleder med en scen där brandmännen utför en razzia mot en potentiell boksamlare och hittar, symboliskt nog, gömd litteratur inuti en tv-apparat. I Bradburys framtidsversion använder staten media som det huvudsakliga instrumentet för att passivisera befolkningen, och alla tv-sändningar och all media är strikt kontrollerade och sänder uteslutande underhållningsprogram och vinklade nyhetssändningar (som rapporterar om oliktänkande som har gripits).

Tv-apparaten symboliserar i berättelsen den yttersta kontrollmekanismen för att förslöa och samtidigt indoktrinera folket; vilket illustreras extra tydligt när huvudpersonen Montag kommer hem från jobbet och berättar för sin fru att han kommer befordras och få högre lön, på vilket han frågar henne om hon önskar ett nytt större hus men istället förklarar hon att hon hellre skulle vilja ha ännu en ”väggskärm”, d.v.s. en stor platt-tv som sitter på väggen. I parets hus finns det redan mindre tv-skärmar i varje rum, och Montags fru somnar alltid tittandes på en liten tv i det gemensamma sovrummet.

Teven är central för människorna i berättelsen.
Teven är central för människorna i berättelsen.

Framtidssamhället i Fahrenheit 451 kan ses som ett sovjetinfluerat paranoiasamhälle, där avsaknaden av en tv-antenn på hustaket kan vara nog för ett besök av brandmännen. Den gode medborgaren ska vara tungt medicinerad med allt från sömnpiller till anti-depressiva medel, ha ett behov av att konsumera och ha ett starkt beroende av ständig stimulans ifrån tv-program. Angiveri av oliktänkande ses som en dygd och uppmuntras. Utanför brandstationen finns en speciell brevlåda där medborgare kan lämna in tips om någon granne eller bekant betett sig suspekt.

I en sekvens får Montag en verbal lektion av den pyromaniske brandchefen som förklarar varför tryckfrihet och böcker är ondska, eftersom de får folk att bli olyckliga. Han berättar att:

”We’ve all got to be alike. The only way to be happy is for everyone to be made equal”.

Jämlikheten är samhällets yttersta strävan – men inte i den meningen att alla ska ha det lika bra — utan att alla ska ha det lika dåligt. Efter den händelsen börjar Montag på allvar själv att ifrågasätta hela det censurivrande systemet och lyckas ta kontakt med en motståndsrörelse som flytt till landsbygden där de memorerar hela böcker för att hindra att informationen som finns i dem ska förstöras för alltid.

Alla måste vara jämlika.
Alla måste vara jämlika.

En verklig parallell till metoden att komma undan med olaglig litteratur i Fahrenheit 451 går att hitta i det efterkrigstida Östeuropa, där begreppet samizdat blev känt. Samizdat, som kommer ifrån ryskans egentryckt eller eget förlag, är namnet som användes för underjordisk litteratur, huvudsakligen anti-kommunistiska och regimkritiska skrifter som cirkulerade i Sovjetunionen. I Västeuropa har vi idag inte lika repressiva lagar även om situationen hela tiden blir värre med mer och mer inskränkningar av yttrandefriheten med hjälp av lagar som exempelvis hets mot folkgrupp.

Idag skulle man träffsäkert kunna konstatera av internet och alternativmedia är vår tids samizdat, där vi sprider socialt stigmatiserade och ”obekväma” sanningar som aldrig skulle publiceras i etablissemangsmedias stora tidningar. Via hemsidor, podcastprogram och bloggar kan vi dela med oss av våra regimkritiska åsikter till den milda grad att vi inte överstiger det som juridiskt är lagligt att skriva.

I Sverige har vi länge kommit undan med en mindre repressiv lagstiftning än i länder som Tyskland, Frankrike och England, men den senaste tiden har staten intensifierad sin verksamhet mot yttranden som kan betraktas som känsliga och kränkande. Det mest uppmärksammade fallet är incidenten med konstnären Dan Park som ofta hamnat i trubbel och fått kämpa mot de statliga censurlagarna då hans konst uppfattas som provokativ.

Den mest anmärkningsvärda incidenten av många var den som inträffade den 5 juli 2014 i Malmö när Parks konst ställdes ut av galleristen Henrik Rönnquist i en privathyrd lokal. Det som hände var att en polisstyrka fick i uppdrag att storma vernissagen, gripa Park och beslagta konsten. Det krävs inte mycket fantasi för att få tankarna att vandra till Fahrenheit 451 och visualisera brandmännen utföra en liknande stormning i jakt på olagligheter.

Händelsen är väldigt symptomatisk för vår tid, då inte ens konstuppvisningen var offentlig utan organiserades i privata lokaler och därmed inte ”påtvingades” någon människa. Det var helt enkelt omöjligt att se konsten om man inte medvetet valde att gå in. Och inte nog med att Park arresterades och dömdes till fem månaders fängelse för brottet, även utställaren Rönnquist dömdes till villkorlig dom och dagsböter för medhjälp till hets mot folkgrupp. Själva konsten som beslagtogs av polismännen skickades till Nationellt forensiskt centrum (NFC) där forensiska analytiker skulle analysera och avgöra om konsten var olaglig eller ej. Till slut beslutade Malmö tingsrätt att alla nio beslagtagna konstverk förutom ett skulle brännas upp och förstöras av NFC.

Dan Parks konst brändes upp av staten.
Dan Parks konst brändes upp av staten.

Ray Bradburys Fahrenheit 451 är ett verk som är i paritet med Aldous Huxleys ”Du sköna ny värld” och George Orwells ”1984” som båda också porträtterar dystopiska framtider, och som än idag förblir relevanta. Vi kan lätt konstatera att samhället idag rör sig i en riktning inte helt olik den som novellen spår om.

Om skribenten

Freddie

Freddie

Regimkritiker och svensk nationalist

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Skaffa tröjan!

Besök Det fria Sverige för fler sjyssta kläder och accessoarer

Senaste filmklipp

Torsdagens direktsändningar inställda - missa inte presskonferensen på lördag 14:00!Se presskonferensen
Varning för falska nyheter!

Varning för falska nyheter!

 

Tro inte på gammelmedias lögner! Gör som mer än 6000 andra och skriv upp dig på Motgifts nyhetsbrev och få en sammanfattning av det viktigaste från Skandinaviens ledande svenskvänliga alternativmedia. 

Det är helt gratis och du kan säga upp din prenumeration när du vill.

Du är nu uppskriven på nyhetsbrevet - välkommen!