När extremisterna bestämmer verkligheten viker företagen ned sig

Det räcker med ett inlägg på Facebook eller ett klagomål i media för att företag som Ikea och Åhléns ska vika ned sig för feminist-aktivister och be om ursäkt för att man utgår från att mamma + pappa och barn är en familj, eller att man har speciella pojk- eller flickavdelningar.

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 kr. 

Det räcker med ett inlägg på Facebook eller ett klagomål i media för att företag som Ikea och Åhléns ska vika ned sig för feminist-aktivister och be om ursäkt för att man utgår från att mamma + pappa och barn är en familj, eller att man har speciella pojk- eller flickavdelningar.

Den unga feministen fick “en klump i magen” av skylten på Ikea. Företaget hade mage på en skylt där det stod:

“Mer plats mellan borden för dig, din mamma och pappa i familjehörnan…”

23-åriga Beatrice, feminist-aktivisten, hörde av sig till Ikea och klagade. Familjer kan se ut hur som helst, menar hon. Hon menar att man måste ta hänsyn till alla och fick medhåll från Ikea.

– Vi på Ikea respekterar alla människor och vill att alla ska kunna känna sig välkomna hos oss. I det här fallet så har den här skylten fått en olycklig formulering och är nu borttagen.

Så låter det när Ikea viker ned sig och böjer knä för den lilla gallskrikande normkritiska minoriteten i landet, vilka erbjuds spaltmeter i dagspressen vid varje givet tillfälle.

Hej då, mamma – pappa – barn!

Sedan stod Åhléns på tur. Lina Rudin från Lund tyckte att det var hemskt att företaget hade en pojk- och en flickavdelning med kläder. Hennes 7-åriga dotter gillar nämligen mörka färger och kepsar med rak skärm. Sådana fanns inte på flickavdelningen… ja, inte heller på pojkavdelningen, berättar hon.

Men det störde henne att man hade delat upp barnkläderna utefter kön och skrev om det på sin blogg. Självfallet klagade hon också direkt till Åhléns som insåg att det bara var att vika ned sig.

Ahlens

Det är ju alltid lättare att göra som den som skriker vill.

Man kan undra om de slöjor Åhléns gjorde reklam för kommer att återfinnas på denna könsneutrala barnavdelning också. Därtill kan man undra om de finns att inhandla på herravdelningen (för vuxna)?

Slojreklam

Allt kan se ut hur som helst och det finns inga gränser… det är upp till var och en att definiera sig själv och vartenda företag måste se till så att ingen – INGEN – känner sig utanför. Hur långt kan det gå? Om man funderar på konsekvenserna i det långa loppet så blir det hela absurt. Se exempelvis denna film där saker ställs på sin spets.

Lina Rudin tycker att det är för hemskt att de finns “gränser” för barn och Beatrice var extra arg över att Ikeas lapp riktade sig till barn. Det är för barnens skull man ska pådyvla oss alla den gränslösa överideologin som säger att det inte finns någon verklighet. Kön, ras, art… sådant finns inte. Det enda som finns är vad du fantiserar ihop. Och din fantasi måste alla acceptera och företag rätta sig efter.

Barn ska alltså lära sig att verkligheten inte är verklig. Först när så sker kommer Lina och Beatrice et consortes att vara nöjda. Låt oss be och kämpa för att den dagen aldrig kommer.

Om skribenten

Magnus Söderman

Magnus Söderman

En etnisk svensk man som befinner sig mitt i livet; opinionsbildare, författare och radiopratare på Motgift.

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Senaste filmklipp