Hromadske TV – Oberoende men beroende av George Soros?

George Soros - Finansiär av mycket, inklusive Hromadske TV
Aftonbladets Anders Lindberg skriver en ledarartikel om den fria och oberoende median i Ukraina. Hans exempel Hromadske TV visar sig dock vara finansierat av amerikanska ambassaden och George Soros. Vad är egentligen Aftonbladets roll i propagandakriget?

Stötta Motgift

 kr. 

Välj din donation

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 kr. 

Aftonbladets Anders Lindberg skriver en ledarartikel om den fria och oberoende median i Ukraina. Hans exempel Hromadske TV visar sig dock vara finansierat av amerikanska ambassaden och George Soros. Vad är egentligen Aftonbladets roll i propagandakriget?

Ramlade över en ledarartikel i Aftonbladet, signerad Anders Lindberg, som fick mig nyfiken. Med en rubrik om att Putin manipulerar med statlig media förväntade jag mig det gamla vanliga tugget. Och jag blev inte besviken.

När Lindberg sedan vill berätta om den fria och oberoende ukrainska median blir det hela dock dråpligt.

“Men här, precis här, går frontlinjen i den nya tidens så kallade “hybridkrigföring”.

Mellan sanning och lögn, mellan statlig kontroll och pressfrihet.”

I frontlinjen för det han kallar för pressfrihet sätter Lindberg Hromadske TV. Han kallar dem flera gånger för “oberoende” och kvalificerar det påståendet på sitt eget sätt:

“Verksamheten startades och styrs av journalisterna själva och har varken band till Ukrainas regering eller affärsintressen i landet. Kanalen finansieras bland annat av donationer från tittare, eBays välgörenhetsstiftelse i USA samt länder som Sverige och Nederländerna.”

Jag har svårt att se hur detta skulle göra en till oberoende. Det är knappast så att de pengarna inte är villkorade på något vis. Jag menar, det är ingen slump att diverse stater och “välgörenhetsorganisationer” skänker pengar till Hromadske TV och inte till Motgift, eller hur? Om Hromadske plötsligt skulle inta Motgifts position, skulle pengarna då fortsätta flyta in från finansiärerna? Om inte, hur är man då oberoende?

Hromadske TV finansieras av George Soros

Men jag tog på mig stora journalisthatten och googlade i fem minuter. Ganska snabbt hittade jag bekanta namn och inte så överraskande institutioner bland så väl initiativtagare som finansiärer. Eller vad sägs om amerikanska ambassaden och George Soros (Eller György Schwartz som var hans födelsenamn…)?

Det här är på riktigt pinsamt. Inte så mycket för mig, men för Aftonbladet och Lindberg. Att påstå att media finansierad av främmande stater och den person som av många ses som Europas fiende nummer ett tydliggör bara att man inte är något annat än ett propagandavapen för vad som populärt kallats Den nya världsordningen.

Det finns säkert massor att invänd mot i Putins mediapolitik, men att komma dragandes med Hromadske TV som något “oberoende alternativ” är så lågt att till och med Aftonbladet når nya nivåer.

Om skribenten

Dan Eriksson

Dan Eriksson

Född 1982 och uppvuxen i Skogås söder om Stockholm. Flyttade utomlands redan 2007 och är numer bosatt med familj i Berlins utkanter.

Logga in

Du är inte inloggad








» Glömt lösenordet?

Varukorg

Senaste filmklipp